נשים למען נשים

עדי

עזוז

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

החצר הנשית

כותרת הפעילות: החצר היא מרחב נשי, פיזי ובטוח עבור נערות וצעירות במצבי סיכון שרוצות לכתוב את הסיפור של עצמן, בעצמן.
החצר הנשית. תכתבי את הסיפור שלך החצר הנשית היא מרחב פיזי בטוח, מקדם ומסייע עבור נערות וצעירות בסיכון. מדי שנה כ- 1600 נערות וצעירות בסיכון בגילאי 13-26 וכ-400 שמתנדבות בשרות הלאומי מגיעות לאחת החצרות בחיפה, יפו, נתניה כי הן שמעו שאנחנו מתאמצות ליצור עבורן הזדמנויות להתקדם בחיים. הן מגיעות לחצרות מיוזמתן ועם מגוון צרכים בסיסיים- לאכול ארוחה חמה ומזינה, להתקלח או לקבל בגדים חדשים. הן גם מקבלות אוזן קשבת ולב שאינו שופט אותן. אט אט, הן מאמינות בצוות החצר והמתנדבות ואז קורים דברים מדהימים: אנחנו עוזרות להן לגבש זהות אישית, לחשוב על העתיד ולחתור אליו בין אם בייעוץ תעסוקתי, הכוונה להשכלה או תכנון הצעד הבא. לראשונה בחייהן, הן לומדות להתנהל עם כסף, לקרוא תלוש שכר, ומצליחות לצאת מחובות. אנחנו מאמינות בריפוי באמצעות מערכות יחסים ולכן מעודדות אותן להביע את עצמן במרחב טיפולי באמנות, ויוצרות עבורן הזדמנויות להרגיש ולקחת חלק בקהילה הנשית שמקיפה אותן. אנחנו רואות כל אחת מהן בפני עצמה ובניית תכנית הטיפול הפרטני על ידי הצוות המקצועי נרקמת באופן אישי עבור כל אחת. הן מגיעות מרקעים שונים ומגוונים, אבל את הנערות והצעירות שמגיעות לחצר הנשית מאפיין דבר אחד: כל אחת רוצה לכתוב את הסיפור של עצמה, בעצמה. מטרות החצר הנשית הן: – מיצוי זכותה של כל נערה וצעירה למימוש עצמי בהתאם לרצונותיה, שאיפותיה וצרכיה ללא תלות בשיוכה המעמדי, המגדרי, הלאומי או העדתי. – תיעוד, המשגה והפצה של ידע שמקורו בשטח. ידע הנוצר על ידי הצעירות והנערות, נשות המקצוע, משפחות ואנשי שירותים בקהילה למען שינוי דרכי עבודה ומדיניות כלפי נערות וצעירות החיות במצבי הדרה ושוליות. – פיתוח פרקטיקות פעולה חדשניות והפצתן על מנת לקדם שינויי מדיניות בכל הנוגע לעבודה עם ועבור נערות וצעירות. כחלק מפעילות החצרות אנו יוצרות ומנהלות קהילות מקומיות התומכות בהשתלבותן בתעסוקה. החצר הנשית פועלת להנכחת קולן של נערות וצעירות בסיכון במוקדי קבלת החלטות ומעודדת שיתופי פעולה רחבים המציבים במרכז את צרכיהן של הנערות והצעירות. -הופכות סיכון לסיכוי- נערות וצעירות בסיכון הן אוכלוסיה מובחנת המתמודדת עם קשיים ואתגרים ייחודיים, חלקם הגדול נובע מבעיות שורש חברתיות בישראל: אי- שוויון מגדרי ויחסי עוצמה מרכז- פריפריה. השילוב הזה לא מותיר הרבה מקום לתקווה עבור נערה או צעירה בסיכון. אלו נערות וצעירות שנולדו לנסיבות שלכאורה הועידו אותן מראש להישאר מאחור. הן נולדו לעוני, או למשפחות לא מתפקדות, או שהן מנוצלות בעקבות טראומות שעברו. חלקן דור ראשון ושני לעולים חדשים, חלקן ממשפחות ותיקות. רובן ככולן חוות הדרה, חוסר שייכות וגישה מוגבלת למשאבים חומריים וסימבוליים ומה שבטוח הוא שלא "רואים" עליהן את הטלטלות שהן עוברות ולא תוכלו לזהות רק מלהסתכל עליהן. גם אם תחפשו, לא תשמעו רעד בקולן או מבט מפוחד כי הן נהיו אשפיות בלהסתיר את הכאב. הן נעדרות מערכות תמיכה בסיסיות כמו משפחה או דמויות מטיבות ללמוד מהן וכל עוד אין להן יד מושטת ומכוונת ועין שרואה את הפוטנציאל שאחרים מפספסים, הן מתקשות וניסיונותיהן לשפר את מצבן נכשלים. כמו חברים.ות בגילן, הן רוצות להתקדם ולהצליח בחיים, למצוא עבודה מפרנסת, ללמוד, להקים משפחה או לחיות את חייהן בחופש מוחלט. אבל אין להן מי שיקשיב או יכוון אותן בבחירות הקריטיות של תחילת חייהן הבוגרים.
איזור פעילות: ארצי
האימפקט החברתי של המיזם
בספרה "חדר משלך" ווירג'יניה וולף כותבת משפט ״אינך יכולה לחשוב כהלכה, לאהוב כהלכה, לישון כהלכה, אם לא אכלת כהלכה…". עברה כמעט מאה שלמה והחצר הנשית הפכה את המשפט למוטו ארגוני שמלווה מאות נערות וצעירות בשנה. האימפקט החברתי של החצר הנשית נמדד בשלוש רמות- פרטנית, קהילתית וציבורית. ברמה הפרטנית, מדי שנה צוות החצר מלווה כ-1600 נערות וצעירות במצבי סיכון שנשארות מתחת לרדאר של מנגנוני מדינה כדי להימנע מהתיוג החברתי השלילי שמלווה את המונח -בסיכון-. בחצר הנשית הן פוגשות מרחב פיזי שפתוח עבורן מדי יום כדי שיוכלו לאכול ארוחה חמה, לנוח, לטפח את עצמן מעט ולרכוש כלים וכישורים חדשים להתקדמות בחיים. ההשפעה שלנו עליהן ניכרת: 80% מהמשתתפות מסכימות שהחצר מאפשרת להן לפתח עבור עצמן הזדמנויות חדשות, 51% מציינות שהניהול הפיננסי שלהן השתפר משמעותית ו-45% נעזרו בסיוע להשתלב בתעסוקה לפי סקר שערכנו בתחילת 2023. הרמה השניה היא רמת הקהילה. החצר הנשית פועלת במרחבים שכונתיים שמוגדרים במצוקה. אנחנו נטמעות בנוף השכונתי, הופכות להיות חלק אורגני מהמוסדות הפועלים בו למען תושבות השכונה. כך, אנו יוצרות יחסים מבוססי אמון עם ההון האנושי ומחזקות מחדש יחסים עם הקהילה. מדוע? כי רק כך, בסבלנות והתמדה, אנחנו מצליחות להוציא אותן מהמרחב הפרטי ולהכניס אותן למרחב של קהילה- קהילת החצר הנשית. כקבוצה, אנחנו מלמדות אותן לטפח זהות נשית ברורה. עם הזמן, הן מפתחות מודעות חברתית ביקורתית שנובעת מהיותן נשים, ונשים שנלחמות יום יום. בשגרה, אנחנו יוזמות אירועים קהילתיים שנועדו לחזק את הקשר בין נשות החצר לבין הקהילה שלהן כדי שיוכלו להצמיח אותה. וזו גם הדרך הטובה ביותר להביא נערות וצעירות נוספות לחצר, חברה מביאה חברה. ב-20 השנים האחרונות גדלנו יחד עם הנערות והקהילה בשכונת חפציבה בנתניה, הדר בחיפה, עג'מי ביפו והיד עוד נטויה. ברמה הציבורית- לאומית, רמת ההשפעה השלישית שלנו, אנחנו מעודדות ותומכות בנשות החצר לעבור דרך הצמתים המרכזיים בחיים המובילים להשתלבות חברתית. מדוע? משום שתהליך ההשתלבות מאתגר, מייאש, קשה ומורכב אך בסופו תוצאה אחת עברו הצעירה: נהייתי יותר טובה בלהיות אני. תחושות ההישגיות וההצלחה, הערך העצמי שעולה בעקבותיהן והחיבור למשהו גדול יותר- כל אלו מהווים נדבכים מרכזיים במימוש העצמי של כל צעירה. לכן חברנו לעמותות השרות הלאומי ומדי שנה אנחנו מספקות שירותי מעטפת לכ-400 צעירות במצבי סיכון שבחרו למלא את חובתן האזרחית ולהתנדב בשרות הלאומי. החצר הנשית חוזרת להוביל שינויים במערכות הרווחה והאוצר כדי ליצור הלימה בין הפעילות שלנו לבין השותפות עם המדינה. עו"ד עד עזוז, מנכ"לית החצר הנשית, הובילה מהלך אסטרטגי מול משרדי הממשלה בו היא דרשה לתקן עיוות תקציבי היסטורי פיננסי. המודל עליו אנו מבוססות אינו מתיישב בדיוק ברובריקות התקציביות של משרדי הממשלה ולכן עדי נאבקה ליצור הגדרה מיוחדת עבור החצר הנשית על מנת ליצור בטחון כלכלי.
החזון ומדדי הצלחה
החזון שלי הוא שכל נערה וצעירה שנמצאת במצב שאינו מיטיב עימה בשל נסיבות חיצוניות שאינן תלויות בה, תוכל ליהנות ממרחב פיזי, נשי, בטוח ומקדם לפי רצונותיה, חלומותיה ושאיפותיה. מבחינתי, ההצלחה מוגדרת בכך שהחצר הנשית תפעל בלפחות 4 שכונות סיכון ומצוקה ותתן שרות לכ-3000 נערות וצעירות במצבי סיכון. הצלחה תושג כאשר מנגנוני מדינה יתגמלו כל עמותה שעובדת עם אוכלוסיה בסיכון באופן מותאם ומלא כדי שנוכל להמשיך לשים במרכז את אלו שהחברה מתעקשת להדיר לשוליים.
יעדים מספריים
הפעלת חצרות בלפחות 4 שכונות סיכון ומצוקה ולתת לשרות לכ-3000 נערות וצעירות בסיכון, לפחות.
היתכנות כלכלית
החצר הנשית חוגגת 20 שנות פעילות השנה. 20 שנה שאנחנו מוכיחות את ההיתכנות הכלכלית של העמותה. מודל ההכנסות שלנו מתבסס על שותפויות- שותפות עם משרד הרווחה והרשויות המקומיות בהן אנו פועלות. שיתוף פעולה זה מניב כ-45% מהכנסות הארגון. עו"ד עד עזוז, מנכ"לית החצר הנשית, הובילה מהלך אסטרטגי מול משרדי הממשלה בו היא דרשה לתקן עיוות תקציבי היסטורי פיננסי. ה מודל עליו אנו מבוססות אינו מתיישב בדיוק ברובריקות התקציביות של משרדי הממשלה ולכן עדי נאבקה ליצור הגדרה מיוחדת עבור החצר הנשית על מנת ליצור בטחון כלכלי. השותפות שלנו עם פילנתרופיה אחראית ל-55% הנותרים. הפילנתרופיה שמשקיעה בנו מגוונת והציבור הישראלי הביע את תמיכתו בנו במסגרת קמפיין גיוס התרומות הראשון שערכנו ב-2022.
השפעה מגדרית
במרכז הפרקטיקה של החצר הנשית עומדת ראיה פמיניסטית- חברתית הרואה בשוליותן של הנערות, הצטלבות של מיקומי שוליים מגדריים, אתניים, לאומיים, מעמדיים וגיאוגרפיים. מנקודת מבט זו אנו מבינות את מצבי חיי היום יום של הנערות ומשפחותיהן, ומייצרות פעולות המתנגדות למציאות זו ויוצרות מציאות אחרת. בתחילת פברואר נערות וצעירות החצרות בחיפה, נתניה ויפו לא שתקו אל מול הניסיונות להקלת התנאים לנשיאת נשק אזרחי משום שמשמעותן היא הגדלת פיקוח הנפש של נשים. פנינו במכתב עמדה רשמי לשר לביטחון פנים איתמר בן גביר, ובין היתר כתבנו: על כן, אנו פונות אליך מתוקף תפקידך כשר האחראי לביטחון האזרחיות והאזרחים בישראל ומדגישות שתפקידך לדאוג לא רק לביטחון שלנו אלא גם לביטחון האישי שלנו בתוך הבתים שלנו ולהגן גם עלינו. רבות מאתנו חוו וחוות מציאות אלימה לאורך זמן ומתמודדות עם דיכאון ופוסט טראומה, והמחשבה על נוכחות נשק בסיטואציה כזו מחרידה אותנו ומחייבת אותנו להשמיע קול ולהפציר בך לשקול מחדש את המדיניות המוצעת. המוטו של החצר- תכתבי את הסיפור שלך- נועד לכל הנשים שאי פעם ויתרו על חלום או בכלל לא חלמו בגלל נסיבות חיצוניות. הוא קורא לצעירות בתחילת חייהן הבוגרים לקבל החלטות נכונות עבורן. המוטו מלמד ילדות ונערות שיש מציאות אחרת, מחוץ להבניה החברתית שמקיפה אותן.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
החצר פועלות בשכונות בפריפריה הסוציו- אקונומית. הן פונות לנערות וצעירות שחיות במרחב השכונתי בעיקר אך לא רק.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
לחצר מגיעות נערות החל מגיל 13, תחילת הנערות ולקראת שיאו של גיל ההתבגרות. השנים האלו מאופיינות בהרבה ספק אישי, ערך עצמי נמוך ובטחון עצמי ירוד. לא כל שכן בקרב נערה שנולדה לנסיבות מסכנות. החצר הנשית מטפחת בהן זהות אישית, נשית המכירה ומנצלת את חוזקותיהן ולומדת להתמודד עם חסרונותיהן. עם השנים, הן גדלות להיות נשים עם חזון וחלום ויוצאות לממש אותו. מי שמסייעות לתהליך של הנערות, הן הצעירות הבוגרות. ריפוי באמצעות מערכות יחסים מיטיבות יכול לשנות חיים. הנערות והצעירות מבלות את זמנן בחצר יחד, הצעירות עוזרות לנערות בהכנת שיעורי הבית, כריית אוזן קשבת ויד מחבקת. הצעירות הבוגרות חונכות את הנערות ומערכות היחסים ביניהן מתקיימות גם בשכונה ובקהילה, בלתי תלויות בחצר וקיימות בפני עצמן החיבור בין הדורות, הרצף הלא מורגש של הגילאים השונים, יוצר עוצמה של נשים שאין שניה לה. ובל נשכח את המתנדבות המושלמות של החצרות שההתנדבות האמיתית שלהן היא בבניית הקהילה הנשית של החצר. הן מגיעות לבשל ולדאוג שלכל מי שזקוקה או רוצה יש ארוחה למה ובטן מלאה. הן יושבות עם הנערות והצעירות, מקשיבות להן, בוכות איתן ובעיקר- מלמדות אותן מניסיון החיים שלהם. דברים שאפשר ללמד רק בשיחה מלב אל לב. כשנערה מתבגרת בסביבה בה יש לה דמויות מעוררת הזדהות והשראה, אין גבול למה שהיא יכולה לעשות.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
חצר חיפה, היא בית למגוון הזהויות התרבותיות המרכיבות את העיר. מידי יום מגיעות לחצר עשרות נערות וצעירות ממגוון גילאים, זהויות ומצבי חיים. יהודיות וערביות, עולות כותיקות. חצר נתניה פועלת בשכונת חפציבה-ותיקים, המצויה בפריפריה של נתניה. מרבית תושבי נאות חפציבה הינם יוצאי אתיופיה.
סיפור אישי:
זיוה, בת 23, היא הבכורה במשפחתה, שעלתה לישראל מאתיופיה. היא נאלצה לעבוד ולעזור להוריה לייצר הכנסה. בהדרגה, היא התרגלה לשים את עצמה במקום השני להוריה, אחיה והקהילה. ילדותה והתבגרותה של זיוה היו מאתגרים; זיוה התמודדה עם הפרעת קשב וריכוז לא מאובחנת. כתוצאה מכך, היא תויגה כבעייתית, וככל שרמות הלימוד שלה ירדו, אף אחד לא היה שם כדי לכוון אותה לכיוון הנכון. זיוה מגיעה לחצר כבר כמה שנים, בעיקר כדי להתרועע עם בנות ונשים נוספות מהקהילה שלה. היא חשבה שלא תגיע רחוק בחיים, במיוחד בגלל שלא הייתה לה תעודת בגרות ולא השלימה 12 שנות לימוד. לפני שנתיים זיוה רצתה שינוי. החצר תמיד הייתה מרחב בטוח ומטפח, אז למה לא למנף את מה שיש לחצר להציע כדי להניע התפתחות עצמית? תוך ניצול מרחב הלמידה של החצר, בהתחלה זיוה חיפשה הזדמנויות – מה אני יכולה לעשות עם מה שיש לי? מאז זיוה בספרינט שהפך למרתון: היא נרשמה לתוכנית הכנה לאוניברסיטה והשלימה את הזמן האבוד ואת הציונים., היא הצטרפה לתכנית של החצר- כנפיים משלי- ופיתחה כישורים רכים, למדה לכתוב קורות חיים והשתתפה בסדנאות ניהול תקציב. התמיכה שקיבלה ממתנדבות החצר העניקה לה את התמיכה הרגשית ותחושת השייכות לה הייתה זקוקה. כיום, זיוה לומדת לתואר הנדסאי באדריכלות. בכך, זיוה מתמודדת עם מכשולים פנימיים ושמה את עצמה במקום הראשון!

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן