נשים למען נשים

לנא

חלבי

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

מדברות עברית - דור העתיד

תחום: גיוון, זכויות אדם וחווה, חיזוק הפריפריה, חינוך, מוביליות חברתית, צדק חברתי, צמצום פערים חברתיים, קידום דור העתיד, שוויון מגדרי, תמיכה בנשים באזורי לחימה, תעסוקה
כותרת הפעילות: פרויקט "מדברות עברית" – דור העתיד מספק קורסי עברית לנערות מירושלים המזרחית במטרה להגדיל את הגישה שלהן למשאבים, זכויות, הזדמנויות ואפשרויות כגון שירותים רפואיים, התנהלות במרחב העירוני וכן השכלה גבוהה ותעסוקה.
52% מהנשים במזרח ירושלים לא דוברות עברית כלל. מחסום השפה מקשה עליהן להתנהל בצורה עצמאית בעיר, לקבל גישה למשאבים וזכויות, להשתלב בשוק התעסוקה ולפרנס את משפחותיהן. 74% מהנשים במזרח ירושלים אינן משולבות בשוק העבודה, כשמחסום השפה מדווח כאחד הגורמים המשמעותיים לכך. פרויקט "מדברות עברית" מספק שיעורי עברית מעשית, אשר מתמקדים בצרכיהן הדחופים של נשים מירושלים המזרחית ומועברים בעזרת חומרי לימוד מותאמים שפותחו בדיאלוג עם התלמידות ולאור צרכיהן (שיחות עם רופאים בבתי חולים, התנהלות במרחב העירוני, ראיון עבודה ועוד). בפרויקט מעל 25 קבוצות לימוד, המחולקות ליותר מ-4 רמות, כאשר כל קבוצה לומדת עם צמד של מורות מתנדבות, יהודיות וערביות, שפועלות יחד למען מטרה משותפת. אחרי עשר שנות פעילות מוצלחות בהן התמקדנו בעבודה עם נשים מבוגרות, השנה, לאור הביקוש הגדול לכך, אנחנו מתכננות לפתוח 4 קבוצות ייעודיות לנערות בגילאי התיכון, במטרה להבטיח עתיד טוב יותר גם לדור העתיד ולענות על הצורך מוקדם כלל הניתן.
איזור פעילות: מקומי
המיזם פועל בירושלים
האימפקט החברתי של המיזם
בכל שנה לומדות בפרויקט "מדברות עברית" מעל 400 תלמידות במעל 20 קבוצות לימוד. כיום יש ל"מדברות עברית" מעל 2500 בוגרות. הפרויקט פועל במטרה להסיר את מחסום השפה המקשה על יכולתן של נשים מירושלים המזרחית להתנהל באופן עצמאי בעיר, החל מסידורי היומיום ברחוב, התנהלות מול גופים ממשלתיים ונגישות לשירותים רפואיים וכלה בקשיי השתלבות במוסדות השכלה גבוהה ובשוק התעסוקה. העברית השימושית מחזקת את מעמדן של נשים במרחב הפרטי והציבורי ואת תחושת השליטה בחייהן ומסייעת להן להתנהל באופן עצמאי ובטוח בעיר, כל אחת בהתאם לצרכיה האישיים. בנוסף, למידת העברית השימושית מחזקת את השפעתן של נשים אלו על המעגלים השונים בהם הן חיות ופועלות, כך בין היתר בקהילה כאקטיביסטיות, במשפחה, במסגרת תפקידן המקצועי ועוד. פתיחת הפרויקט לנערות בגילאי תיכון יכולה ליצור שינוי דרמטי בחייהן שכן למידת השפה בשלב מוקדם יכולה לפתוח עבורן את הדלת ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה דוברי עברית וכך גם להשתלב בצורה טובה יותר בשוק העבודה הישראלי. מעבר לכל אלו, העבודה המשותפת בצוותים של מורות יהודיות וערביות וכן המפגש של התלמידות עם המורות היהודיות מייצרים, לעיתים לראשונה, מפגש חיובי ומטיב בין חברות הקהילה ממזרח ומערב שמתרגם לאחר מכן גם למעגלים החברתיים הנוספים שלהן.
החזון ומדדי הצלחה
החזון שלנו הוא שלנשים ונערות מירושלים המזרחית תהיה סוכנות רבה יותר למצות את זכויותיהן ולהגשים את שאיפותיהן במישור האישי והמקצועי, וכן להשמיע את קולן ולחזק את מקומן במרחב העירוני. בנוסף לכך, אנו שואפות ששני חלקי העיר – ירושלים המזרחית וירושלים המערבית, יהיו מרחבים שיוויוניים וצודקים יותר עבור כל תושבות ותושבי העיר. הצלחה עבורנו היא ש-500 תלמידות יתחילו את השנה בפרויקט "מדברות עברית", מתוכן 100 נערות, וש-75% מהנשים והנערות שהתחילו איתנו את הפרויקט יסיימו את הקורסים בהצלחה, כולן עם עברית יותר טובה ועם תחושת ביטחון ועצמאות גדולה יותר במרחבים שבהן הן נמצאות.
יעדים מספריים
100 נערות ירשמו לקורסי העברית של פרויקט "מדברות עברית – דור העתיד" 75 נערות יסיימו בהצלחה את הקורסים וישפרו את רמת העברית שלהן 80% מהנערות יבטאו שביעות רצון גבוהה מהקורס שלקחו 70% מהנערות יעידו כי העברית שרכשו בפרויקט סייעה להן להתנהלות בחיי היומיום וכן לפתיחת דלתות לעולם ההשכלה והתעסוקה
היתכנות כלכלית
לפרויקט "מדברות עברית" מספר תורמים קבועים אשר תומכים בפרויקט. בנוסף הוא מתבסס על שיתופי פעולה עם ארגונים נוספים שמאפשרים את קיומו בבחינת "שווה ערך" וכן על 50 מתנדבות ומתנדבים שתורמים מהזמן היקר שלהם להצלחתו. ברצוננו לפתוח השנה כ-4 קבוצות לנערות צעירות – "מדברות עברית – דור העתיד" ולשם כך אנו מבקשות את המימון ממיס פיקס דה יוניברס.
השפעה מגדרית
במבוא לספר "נשים פלסטיניות ביראשל" שערכו סראב אבו-רביעה-קווידר ונעמי וינר-לוי, טוענות השתיים כי נשים פלסטיניות בישראל סובלות מדיכוי כפול ושוליות מרובה, הן במימד הפוליטי, חברתי, כלכלי הן במימד המגדרי. ואכן, לפי הנתונים של מכון ירושלים למחקרי מדיניות לשנת 2022 רק 26% מהנשים הערביות בירושלים משולבות בשוק העבודה; זאת לעומת 86% מהנשים היהודיות ולעומת 69% מהגברים הערבים. בנוסף על כך, 52.2% מהנשים הערביות בירושלים לא דוברות עברית כלל; זאת לעומת 8.1% מהגברים הערבים. מתוך עבודת השטח ומחקר השדה של עמותת ליסאן עולה כי מחסום השפה הוא אחד החסמים המרכזיים של נשים מירושלים המזרחית להשתלבות בתעסוקה, אך לא רק; מחסום השפה מקשה עליהן לקבל גישה לשירותים רפואיים, למצות את הזכויות שלהן, להתנהל בעצמאות במרחב הציבורי דובר העברית ולממש את שאיפותיהן האישיות והמקצועיות באופן כללי. הוא גם שומר אותן תלויות בבני משפחה אחרים, לרוב גברים, מבלי יכולת לבצע משימות חיוניות ובסיסיות כמו לקבוע תור לרופא או להבין את המכתב שהגיע מהעירייה. במסגרת פרויקט "מדברות עברית", נשים מירושלים המזרחית רוכשות מיומנויות עברית שמקנות להן כלים להתנהלות עצמאית במרחב העירוני, ומעבר לכך, גם ביטחון עצמי, תחושת מסוגלות וערך עצמי רבים יותר. על פי שאלון סיום השנה של פרויקט "מדברות עברית" 2022-2023 – 95% מהתלמידות טענו כי העברית שרכשו בפרויקט העלתה את הביטחון והעצמאות שלהן במרחב העירוני/ציבורי, 90% מהתלמידות טענו כי העברית שרכשו בפרויקט עזרה להן לקבל שירותים רפואיים בבתי חולים ובקופות החולים, 75% מהתלמידות טענו כי העברית שרכשו בפרויקט עזרה להן למצות את זכויותיהן ו-65% מהתלמידות טענו כי העברית שרכשו בפרויקט עזרה להן להתקבל למוסד להשכלה גבוהה דובר עברית / למצוא עבודה חדשה / לשפר את תפקודן במקום עבודתן / לפתוח עסק משלהן. כיוון שנשים אלו הן הדמות המשמעותית בהרבה מהמשפחות ובאופן מסורתי, הן שאחראיות על גידול וחינוך הילדים, יש לכך השפעה מכרעת גם על דור העתיד.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
הפרויקט שלנו מיועד לנשים מהפריפריה החברתית-כלכלית בישראל שהן חלק מאחת הקבוצות המדוכאות והמודרות ביותר בחברה הישראלית – נשים פלסטיניות מירושלים המזרחית. פעילותנו צמחה כמענה ישיר לאתגר איתו מתמודדות ומתמודדים תושבי ירושלים, על רקע מורכבותה של המציאות הירושלמית. בירושלים חיים 951,100 תושבים (נכון לשנת 2022) כאשר מקרב תושביה כ-61% יהודים וכ-39% ערבים. רוב תושביה היהודים של העיר מתגוררים בחלקה המערבי, ואילו תושביה הערבים חיים בחלקה המזרחי. הרכב האוכלוסייה המגוון בירושלים בה חיים בני לאומים, תרבויות ודתות שונות, משקלה הסגולי הכביר על איזור המעטפת כמטרופולין ומעמדה המיוחד כעיר בעלת חשיבות אוניברסאלית בלבו של סכסוך נפיץ, הופכים את רקמת החיים בעיר לרגישה ומורכבת. מעבר להיותה עיר בעלת שיעור עוני כללי גבוה, תמונת המצב במזרח ירושלים משקפת מציאות חברתית וכלכלית קשה במיוחד. נתונים מלמדים על כך שתושבי מזרח ירושלים סובלים באופן קיצוני מעוני, מאופק תעסוקתי מוגבל, ממערכות חינוך והשכלה מוחלשות ומהיעדר תשתיות פיזיות וכלכליות. החיים הציבוריים בירושלים מתקיימים ברובם בעברית; שדרות החיים המרכזיות בשירותים ציבוריים, במוסדות ממשלתיים, בתעסוקה, בבריאות, בהשכלה גבוהה ובפנאי נגישות ברובן המכריע לדוברי השפה העברית בלבד. כך, אי ידיעת השפה העברית הפכה אחד המכשולים המקשים על תושבי מזרח ירושלים לנהל אורח חיים תקין ומהווה גורם ממיין בעל השפעה מכרעת על סיכוייהם לרמת חיים שווה. המצב קשה עוד יותר בקרב נשים במזרח העיר, הנחשפות לשפה העברית פחות מגברים. לצד זאת, אי ידיעת השפה הערבית מונעת מבעלי תפקידים דוברי עברית מלהעניק שירותים חיוניים לתושבי מזרח ירושלים, דוברי ערבית כשפת אם, המהווים מעל שליש מאוכלוסייתה.
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
פרויקט "מדברות עברית" זכה למענקי תמיכה מהקרנות ביידר, ליכטאג, הקרן לירושלים, קרן סנטאגר וממספר תורמות פרטיות גדולות. כמו כן, הפרויקט זכה לציון לשבח מוועדת השיפוט של תחרות "מיס פיקס דה יוניברס 2022".
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
פתיחת קורסי העברית של "מדברות עברית" לנערות צעירות, תשפיע על עתידן של הנערות ותגדיל את השתלבותן בהשכלה גבוהה ובשוק העבודה ובכך תיצור מציאות שוויונית ומגוונות יותר, בה ליותר נשים יש יותר השפעה, כוח וסוכנות בראש ובראשונה על חייהן שלהן אך גם על החברה כולה.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
פרויקט "מדברות עברית – דור העתיד" מאפשר ליותר ויותר נשים ערביות מירושלים המזרחית לקחת חלק במרחב הציבורי הירושלמי, להשמיע את קולן במרחב ולהשתלב בשדרות החיים המרכזיות בירושלים כולה. בכך מקדם הפרויקט את ירושלים כעיר מגוונת, מכילה, שיוויונית וצודקת יותר. בנוסף, בפרויקט מתנדבות מורות יהודיות וערביות יחד, בצמדי הוראה משותפים, כדי לקדם שיוויון וצדק בירושלים ובמרחב האזורי כולו. מתנדבות אלו הן סוכנות של שינוי בעיר, שמעבר לתרומתן במסגרת הפרויקט הן גם משפיעות על משפחותיהן וקהילותיהן ובכך יוצרות אדוות של שינוי בעיר ובארץ כולה.
סיפור אישי:
פאתן פרחאן, למדה בפרויקט "מדברות עברית" במשך 3 שנים. לאורך לימודיה היא שיפרה את העברית שלה כך שהצליחה להתקדם בעבודה ממנקה לתפקידי ניהול בחברת ניקיון ולאחר מכן היא אף הפכה למורה מתנדבת בפרויקט. הבת שלה, מלק פרחאן, גם היא תלמידה בפרויקט "מדברות עברית". בזכות העברית שרכשה מלק בפרויקט היא הצליחה לשפר את תפקודה בעבודתה כמוכרת בקניון ואף להתקבל ללימודים במכללה למנהל בתחום החשבונאות.

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן