נשים למען נשים

קיימא

חקלאות חינוכית

ההגשות וההצבעות לסבב 2023 הסתיימו, ארוע חשיפת המיזמים הנבחרים יתקים ב 7.9.2023

שיתוף הפרופיל:

קיימא נהלל - עמותה לחינוך וחקלאות מקיימים (ע"ר)

כותרת הפעילות: חוות קיימא נהלל קמה במטרה ליצור מרחב מעצים ומחזק עבור נערות שלא מוצאות את מקומן במסגרת ביה"ס או שזקוקות להפסקה זמנית, באמצעות עבודת האדמה המרפאה ועל ידי העסקתן בשכר כחלק מצוות החווה.
קיימא נהלל, חווה חינוכית ללא מטרות רווח, מעניקה הזדמנות תעסוקתית עוטפת לצעירות במצבי סיכון שונים. החווה מציעה מקום עבודה מכיל, שמאפשר לצעירות עם רקע של טראומה לפתח קשר ממקום מוגן ומעצים. נשות הצוות הבוגרות עובדות כתף אל כתף עם הצעירות, נוצר קשר בין-דורי המאפשר "להשיל" מגננות, לחוות מקרוב אחווה נשית, ולראות איך בכוחה לתקן את העולם. כאשר נשים צעירות נכנסות לעולם העבודה ללא הכנה, נעדרות ממערכות תמיכה, אוזן קשבת ומייעצת של אנשים מבוגרים בחייהן – לצערנו, באחוזים גבוהים מדי, הן יחוו פגיעה. כשמדובר בצעירות המנותקות ממסגרות ובעלות רקע של פגיעות מיניות, יש תוקף חזק יותר ליצירת סביבת עבודה מקיימת, ומרפאה כאחד. את כל אלה מעניקה החווה, שהוקמה, מנוהלת, ומתופעלת ע"י נשים, שבט לביאות תומך ודורש כאחד. החווה מדגימה אורח חיים אקולוגי המבטא יחסי שותפות בריאים בין אדם ואדמה, במטרה לפתח מודעות סביבתית ואחריות אישית לדרך בה אנו בוחרות לנהל את חיינו. מתוך כך, אנו מגדלות ירקות עונתיים, נקיים מריסוסים ומוכרות אותם ללקוחותינו ושותפינו הקבועים מישובי הסביבה. הצעירות שותפות מלאות לעבודה בחווה – החל מנקוש עשבייה, זריעה, השקיה, קטיף, ולבסוף מכירה של הירקות לתושבי הקהילה. כך מתאפשרת להן למידה מתוך עשייה, התמודדות עם אתגרי הטבע, מפגש חברתי עם דמויות בוגרות ומכילות לצד לקיחת אחריות וגילוי יוזמה ויצירתיות הנדרשות מהן בעבודת השדה, ובפיתוח התיירות החקלאית.
איזור פעילות: מקומי
החווה ממוקמת בעמק יזרעאל ומשרתת את כל אזור הצפון. היא חלק מרשת חוות "קיימא", המפעילה חוות במתכונת דומה ברחבי הארץ. בחווה עובדות צעירות מכל הארץ המופנות ע"י הוסטלים ופנימיות באזור וכן במסגרת שירות לאומי לצעירות חסרות עורף משפחתי מכל הארץ.
האימפקט החברתי של המיזם
ישנן חוות חקלאיות בישראל, רבות מהן אורגניות, חלקן אף מעסיקות צעירים מרקע משפחתי מורכב, ואחרות מאפשרות לנשים בוגרות להתארח ולהתמודד עם קשיים ופגיעות שחוו. אין אף מקום, כמו החווה בנהלל, שמאפשר לחבר את כל הצרכים השונים הללו, לכדי מענה אחד עוטף ומצליח. קיימא נהלל היא החווה החקלאית היחידה בארץ, לא רק בתחום החינוך והטיפול, המתופעלת ומתקיימת בלעדית ע"י נשים בכל הגילים. חוות קיימא נהלל מייצרת אימפקט באופנים הבאים: 1. מוכיחה שנערות ונשים יכולות להיות "בעלות בית" ומנהיגות בזירה כמו חקלאות, שבדרך כלל נשלטת על ידי גברים. 2. מקדמת תפיסת יש מאין, ומטפחת מודעות סביבתית וחברתית אודות צריכה חקלאית מקיימת, ותפיסות השפע בחברה הישראלית. 3. משמשת כמקום התכנסות ולמידה למאות נשים מרקעים שונים ומגוונים, מכלל הקהילות הישראליות. הנערות בחווה מנחות סדנאות חקלאות לקהל רב-תרבותי, במטרה להתאסף סביב נושאים אוניברסליים כמו טיפול באדמה וביטחון תזונתי, וכך לקדם לכידות חברתית ותחושת אחריות משותפת. הפעילות בחווה מעוררת שיחות חשובות על מה המשמעות של שיתוף משאבים באזור מגוון אתנית כמו צפון ישראל. כך גם קהלים לכאורה "מנותקים" מעשייה סביבתית לומדים על טיפול באדמה, ועל אורחות חיים מודעים וידידותיים לסביבה – ושואבים השראה ליזום יוזמות משלהן/ם. 4. מספקת ירקות באיכות גבוהה, תוצר של גידול בר קיימא, לציבור שרוצה להכיר את מי שמגדלות את האוכל שלו, ולקבל אותו מהשדה לשולחן, בלי תיווך ובלי רעלים. 5. מדגימה חקלאות פמיניסטית, מושג העוסק בעידוד מנהיגות נשים, הזנה והעצמה של קהילות ותיקון מערכות יחסים בין תרבויות ואנשים. בבסיסה, גישה זו שואפת לחקור סוגיות של מגדר, מזון, אוטונומיה וחוסן קהילתי.
החזון ומדדי הצלחה
החזון שלנו הוא להמשיך ולהציע מענה ייחודי הוליסטי (תעסוקתי, חינוכי, ובינאישי) לעוד עשרות נערות וצעירות. הצלחתנו היא לראות אותן משתקמות, לומדות, מתפתחות, ופורשות כנפיים לחייהן הבוגרים עם "ארגז כלים" עשיר ובו ידע, מיומנויות תעסוקתיות, יכולת התבוננות וריפוי, וכמובן קשרים בינאישיים שממשיכים לכל חייהן.
יעדים מספריים
מספר הנערות אשר עובדות בחווה נע סביב 10-15 בזמן נתון, וסה"כ כ- 40 לאורך השנה. לצדן. החווה מאפשרת למספר צעירות בנות 18+ להתגורר בדירה בסמוך לחווה. במסגרת השירות הלאומי בתכנית "תמורה", המאפשרת לצעירות המוכרות ברווחה לבצע שירות לאומי-אזרחי. מספר הצעירות המתגוררות בחווה נע בין 6-12, בהתאם ליכולת הקליטה של החווה בזמן נתון. לצדן, נשים מרחבי הארץ הופכות שותפות לעשייה, באות לתרום ולהיתרם במפגשים שונים בחווה. שאיפתנו היא לארח מעל 600 נשים בשנה בסדנאות, הרצאות, מפגשים, תכניות הכשרה וכדומה.
היתכנות כלכלית
לחווה מודל הפעלה ייחודי, שהוא שילוב של עסק חברתי ופעילות אזרחית ללא מטרות רווח. כ- 40% ממימון הפעילות נשען על הכנסה עצמית ישירה ממכירות חקלאיות ופעילויות לקהל הרחב בחווה. זהו מודל יציב, בר שכפול, ויעיל, המאפשר להעניק לכל הנערות והצעירות המגיעות לחווה שכר הוגן, ולצדו מעטפת הכוללת נשות חינוך ועו"ס, הכשרות ומתן כלים להשתלבות בעולם התעסוקה.
השפעה מגדרית
אנחנו חווה של נשים חקלאיות, תחום שכיום יש בו שליטה גברית דומיננטית. עצם העיסוק בתחום שנחשב גברי, וההצלחה שלנו בו, מנפצת את המוסכמה הזו, ומעצימה נשים לעסוק במה שרק יצרו, ולהיות כל מי שיבחרו להיות. מטרתנו היא לאפשר לכל נערה שזקוקה לכך להגיע לקיימא, למצוא בית וקהילה, לקבל מעטפת תומכת של מלגות להכשרות ולימודים בכל תחום שתבחר בו, ולשקם את האמון שלה במוסדות ובחברה בכלל.
השפעה על נשים בפריפריה חברתית או בפריפריה גאוגרפית
החווה ממוקמת בפריפריה הצפונית של ישראל, ופונה במובהק לכל מי ש"נשכחה בשוליים" של מערכות החינוך והרווחה המקובלות. מערכות אלה נאלצות להתמודד עם אי שוויון במשאבים אל מול יישובי מרכז הארץ, עם אוכלוסיה שבה שיעור גבוה יחסית של אבטלה ועוני. האפשרויות החינוכיות המוצעות לבני נוער בפריפריה מוגבלות יחסית. בפני אלו אשר לא מוצאות את עצמן במסגרות החינוך הפורמליות ניצבת מציאות של מחסור בהזדמנויות מתאימות. מיעוט העסקים והאפשרויות בסביבה והמצב המנומנם מבחינה כלכלית חושפים אותן ביתר שאת לתנאי ניצול, ליחס סחטני או מתעמר, להלנת שכר וכדומה. החווה מבקשת להיות, בין השאר, מפלט מכל אלה ולהוות מקום עבודה יציב, מכבד והוגן שיאפשר לנערות שנכנסות לעולם העבודה כשהן צעירות ולחוות זאת ללא פגיעה.
פרסים / מענקים והכרה ציבורית
בשנת 2021 מייסדת החווה מירב כרמי התקבלה לתכנית עמיתי קרן רעיה, יוזמה המפגישה נשים מנכ"ליות המובילות ארגוני שינוי חברתי בישראל. בשנת 2019 זכתה בפרס ע"ש יפה לונדון-יערי, לנשים המקדמות יוזמות חברתיות. לפני מספר שבועות ניגשנו למכרז של משרד הרווחה להקמת מית"ר תעסוקתי, על מנת להנגיש את אפשרויות התעסוקה באזורנו. המכרז יקנה לנו סמל מוסד ויכניס אותנו לבנק המענים של משרד הרווחה – כך שנגדיל את מספר ההפניות ממחלקות הרווחה האזוריות.
האם המיזם משפיע על דור העתיד – ילדות ונערות?
ניתן להצטרף לחווה במספר דרכים, כאשר קהל היעד העיקרי הוא נערות בגילאי 15-18, שנמצאות בנשירה גלויה או סמויה ממסגרות. נערות המסיימות תקופה משמעותית בחווה ממשיכות לדרכן עם רצון הולך ונבנה להיות חלק מהחברה ועם יכולת חדשה לראות את עצמן כמי שמסוגלות ליצור ולהתפתח בתוכה. ​אנו שואפות לתת בחווה מקום ללמידה מגוונת ופתוחה בגבולותיה וכיווניה הרבים ומכוונות ללמידה והתפתחות שיתרחשו תוך כדי העבודה בחווה וההתנסות בה. אחוזים גבוהים מאוד מהנערות המועסקות כחקלאיות בחווה שבות למסגרות לאחר מספר חודשים של תעסוקה בחווה. רבות מהן ישלימו בגרויות וימשיכו לשירות צבאי/ אזרחי.
המיזם פועל לקידום גיוון ומשקף את המגוון העשיר של החברה הישראלית?
החווה ממוקמת בעמק יזרעאל ומשרתת את כל אזור הצפון. מתוך שיתופי פעולה עם גופים מפנים באזור, מחלקות רווחה, הוסטלים פנימיות, מחלקות רווחה ועוד – מגיעות נערות וצעירות ממגוון רקעים, דתות וקהילות. אנו פועלות כל העת להמשיך ולגוון את הקהל המגיע אלינו, ע"י פעולות יזומות ופנייה אקטיבית לגופים מפנים ברשויות ערביות, מוסלמיות ונוצריות השכנות לנו.
סיפור אישי:
נ' נשרה מבית הספר בכיתה י"א, סבלה מדיכאון, חוסר משמעות, בידוד מבני כיתתה שנשארו בבית הספר, דימוי עצמי נמוך ונתק תקשורתי מהוריה. החלה לעבוד 3 ימים בחווה שהפכו מהר מאוד למשרה מלאה. בטווח הקצר ראינו זקיפות חדשה, פיתוח מיומנויות ומיד אחריהם פיתוח מנהיגות והובלה של צעירות שהגיעו אחריה. בשלב זה קיבלה תחומי אחריות בחווה שהביאו לתכנון ופיתוח מיזמים בליווי הצוות הבוגר. במקביל שיתפה על תקשורת חדשה עם ההורים, תחושת הערך העצמי שריפאה את הדימוי העצמי הנמוך שהיה לה. כשהגיעה לגיל 18 ביקשה לעשות שירות לאומי בחווה והפכה לחלק מהצוות הבוגר, תפקיד הכולל ישיבות צוות ונשיאה משותפת באחריות על כל הנעשה בחווה, לרבות של ליווי הצעירות ממנה. כשסיימה את השירות הלאומי הלכה ופרשה כנפיים. היום היא עובדת למחייתה, והחווה העמידה לרשותה מלגה למימון לימודיה והכשרתה כמורה ליוגה. היא ממשיכה בפריחה והתפתחות אישית, שומרת על קשר הדוק עם נשות החווה, ומגיעה לבקר לעזור ולהתנדב באירועים שונים, שכן החווה ממשיכה להיות לה "בית הרחק מהבית".

ברגעים אלו נשלח אליך לנייד קוד, אנא הזיני אותו כאן:


לא קבלת SMS? שלחי שוב

ההצבעות לסבב 2023 הסתיימו.

המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולא ניתן לערוך אותם עד להודעה חדשה. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: Missfix@iwn.org.il

ההגשות לקול קוראת 2023 נסגרו, המיזמים מועברים בימים אלו לצוות השיפוט ולכן לא ניתן לערוך אותם. במקרים דחופים אנא פנו אלינו ל: info@missfixtheuniverse.com

התחברת בהצלחה!

מייד תועברי לעמוד המתאים

האם להחליף את המשתמש ליזמית? פעולה זו אינה ניתנת לשיחזור

באיזור זה יזמיות של קהילת מיס פיקס מחליפות מידע, שואלות שאלות ותומכות זו בזו, איזור זה מיועד ליזמיות של הקהילה בלבד.

הצבעה הוגנת - אנא הרשמו על מנת להצביע


כבר רשומה? התחברי

התחברות

אם כבר נרשמת למיס פיקס בעבר

כניסה עם סיסמה
כניסה עם קוד ב SMS

שלום התחברות

אופס, כבר הצבעת למיזם זה.
על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות ולהכפיל שווי הצבעה כנסי לפרופיל המשתמשת שלך

ההצבעה נרשמה בהצלחה

על מנת לצפות בהיסטוריית ההצבעות
ולהכפיל שווי הצבעה למיזם
אחד בלבד לבחירתך
כנס.י לפרופיל המשתמש.ת שלך

הפיצי את הבשורה - שתפי

דילוג לתוכן